
Un llibre divulgatiu

Anna Forés, David Bueno, Antoni Ruiz Bueno
Un estudi des de la neuroeducació
Des de Veualta volem crear i compartir coneixement. Per això vam encarregar a la Càtedra de Neuroeducació de la UB un estudi sobre els hàbits de lectura en veu alta entre les famílies a Catalunya. És el primer estudi d’aquest tipus que s’ha fet i els resultats, així com algunes reflexions sobre els beneficis de la lectura en veu alta han pres forma de llibre.
Els beneficis de la lectura en veu alta és un estudi sobre els beneficis cognitius i d’aprenentatge que suposa compartir la lectura –en família i també a l’escola–, basat en dades científiques i contrastades.
Els autors, especialistes en neuroeducació, ho expliquen de manera comprensible per a tots els públics, amb la intenció de difondre la importància de compartir lectura en família i a l’escola, per a un millor desenvolupament cognitiu.
EAN: 9788441232396
PREU: 17.21€ / 17.90€
ANY DE PUBLICACIÓ: 12-01-2023
Com presentar el Certamen als alumnes
Abans que res, us recomanem de veure el vídeo de la Berta Giraut sobre aspectes fonamentals.
El primer contacte amb la lectura en veu alta dels nois i les noies es remunta normalment a la més tendra infància. És important que esbrineu quina és la seva experiència de la lectura en veu alta. Exploreu-ho. Podeu establir un diàleg a partir de preguntes com:
- Us llegien de petits? Per què ho feien? Qui?
- Amb quines accions, sensacions o sentiments identifiqueu aquestes primeres lectures en veu alta?
- Quan llegiu en veu alta en la vostra vida diària?
- Preferiu llegir o que us llegeixin?
- Què creieu que té de bo llegir en veu alta?
Podeu trencar el gel explicant la vostra experiència.
Fem un núvol de paraules
Podeu fer entre tots un núvol de paraules connectades amb les diferents experiències de lectura en veu alta (proximitat, diversió, afecte, dolçor, son, experiència, hàbit, aprenentatge, avaluació, motivació, identificació, personatges, riure, plaer, comprensió, avorriment, text, etc.). A la xarxa trobareu eines gratuïtes per fer núvols de paraules.
Què és llegir en veu alta?
La lectura en veu alta és, essencialment, un procés de comunicació: el lector comprèn el text, l’absorbeix, se’l fa seu, l’expressa i el transmet. Es tracta d’una lectura compartida.
Aquesta comunicació ha d’anar acompanyada d’un bon ritme que respecti la puntuació, de la dicció correcta, de la projecció de la veu adequada a l’espai i al públic i d’una interpretació que sense renunciar a l’esperit del text tingui personalitat pròpia.
La lectura en veu alta és un text amb doble ànima, la de l’autor i la del lector.
I el paper de l’oïdor? Escoltar una bona lectura és un plaer. Ens distreu, ens encoratja a llegir, ens transmet sensacions… Ens ensenya a escoltar. El gust per la lectura comença per escoltar.
Mireu amb els alumnes el vídeo La lectura per als altres.
Quins beneficis té llegir en veu alta?
- Facilita la comprensió d’un text
- Contribueix a desenvolupar tècniques d’expressió oral bàsiques en la vida diària
- Millora les habilitats lingüístiques de qui escolta i de qui llegeix
- Millora les competències comunicatives i literàries
- Encomana ganes de llegir
Podeu cercar-ne més entre tots.
Competències i sabers que es treballen amb la lectura en veu alta (LOMLOE)
El Certamen és una feina de grup (cicle, classe, grup petit) que es durà a terme durant el primer i segon trimestre de curs. A finals de febrer o mitjan març rebreu la comunicació per demanar-vos el nom del vostre representant. Triar l’alumne d’entrada frustra l’objectiu del Certamen: incentivar el gust per la lectura, millorar la capacitat lectora, cooperar per millorar. El Certamen ha de ser el viatge i no el destí.
Per això, la fase interna és tan important, o més, que les fases interescolars.
Podeu organitzar-vos com vulgueu, però aquí teniu una proposta d’activitat cooperativa per treballar amb tot el grup classe, que podeu adaptar:
- Dividiu la classe en grups de 5. El treball de lectura en veu alta es farà en aquest grup base, en base als recursos que oferiu als alumnes sobre els aspectes que cal treballar per aconseguir fer una bona lectura expressiva.
- Periòdicament (per exemple, cada setmana) un del grups comparteix una lectura a 5 veus amb la resta de grups, que hauran de valorar la lectura en funció d’un aspecte (veu, postura, interpretació, ritme…).
- Quan tots els grups hagin llegit, arriba el moment que cada grup trïi quin dels cinc membres serà el seu representant.
- Els representants dels grups fan una lectura en veu alta davant tot el grup classe, que haurà de triar de manera justificada quin dels lectors o lectores els representarà com a classe. Allunyem la idea de guanyador o guanyadora, i reforcem la idea de representant. El professor o professora té vot de qualitat.
- Si treballeu per cicle o si teniu més d’una línia, el procés es repetirà, però en aquest cas, si és possible, amb un jurat format per alumnes de cursos superiors, professorat, bibliotecaris/àries, famílies que tinguin a veure amb la lectura, interpretació, ràdios locals, etc. Aquest acte pot plantejar-se com una festa de centre dedicada a la lectura.
Podeu veure algunes experiències de centres:
Per participar en el Certamen de lectura en veu alta cal tenir totes aquestes premisses interioritzades i compartir-les amb els nois i les noies. El vostre entusiasme serà encomanadís i la llavor d’una grata experiència.
Us convidem a entrar a explorar la web del Certamen, llegir-ne les bases (fins i tot amb els alumnes) i convèncer-los que participar-hi és una bona proposta: cal començar amb ganes i motivació!
Aprofiteu tots els recursos que posem al vostre abast: tutorials, consells, models comentats de lectura…